Monday 1 October 2012

UJIAN ALLAH

Setiap orang akan diberi dugaan Dan ujian Dari pelbagai bentuk yg kita xtaw macamana....tapi,mcmna cara utk kita atasi dugaan yg kita hdpi 2??
Manusia cuma pndai mengkritik shj...
Bila diberi ujian,kita cuma akan mengeluh...Dan berkata kenapa aku?
Kenapa aku yg kne hadapi dugaan ni?
Kenapa aku yg jadi mangsa??
Aq xsanggup utk harungi semua masalah ni...ada x yg ckp alhmdulillah...aq diberi dugaan...sesungguhnya tuhan itu menyayangi aq....dia menunjukkan ksh sygnya dgn mmberi aku ujian....ada??
Pasti xramai yg akan ckp bgtu....
Pnh x kita terfikir kenapa ujian 2 diberi pada kita?? Kenapa kita yang dipilih??
Dan plg utama apa dosa kita?
Cuba kita renungkan sedalam2nya....
Apa doa yg telah kita lakukan sehingga kita diberi dugaan?? Kalau nk difikirkan...
Dugaan sbnarnya dtg krn silap kte sndr...mungkin kita hdup sng smpi kita leka,kita lalai Dan kita sering melupakan dia...bila kita bhagia,kita xigt sape yg mmberi kebahagiaan itu pada kita....
Bagi rsmaja2 yg seusia dgnku...
Kita selalu lalai Dan leka saat dilamun cinta...bukan main seronok lg kita mengejar cinta pasangan kita...sampai kite lupa cinta azali yg perlu kite cari Dan kita kejar...saat dilamun cinta,tgh angau2 langau...bkn men hebat kita berpegangan. Tgn..bepeluk2...naek mto bedua dduk rapat2...semua melekat...baju sendat2...bt laki tepikat...nafsu pn tegugat...akhirnya menangis xbkesudahan....itulah sbbnya kita diberi ujian....manusia ni hanya bila waktu ditimpa kesusahan shj die akan sedar apa silap die...Dan die akan igt mendekatkan diri pd allah...di saat dri dilanda musibah...allah itu maha penyayang....die xnk tgok hambanya terus hanyut dgn dosa2...Dan die Pisahkan psgn uda Dan dara yg bcinta ikot nafsu hati...lupa sgla halal dan haram..kdg2 pkre yg kita anggap remeh Dan kita fikir dosa kecil sbnrny adlh 1 pkre yg bsar Dan 1 pkre yg bdosa bsar di sisi agama...
Kesimpulannya setiap Kali kita ditimpa musibah Cuba lah untuk mehasabah diri kita dahulu sebelum kita sesuka hati menyalahkan takdir....setiap dugaan yg diberi adlah di ats kemampuan dri kita utk mengawalnya...dan setiap perpisahan allah akan gantikan dgn yg lbey baek lg...cuba utk bangkit Dan tersenyum setiap kli terpisah dgn yg tersayang...krn kita akan bejumpa dgn insan yg lbey mulia dpd sebelumnya....Cuba perbaiki diri dr kesilapan lampau...jgn biakan dri kita terus berada d takuk lama...mira xakan mnjd lbey baek jika kita xada niat utk mnjd yg terbaek...apa yg dibebel kan kt entry ni...utk renungan dri sendri juga..selamat beramal.. :)

No comments:

Post a Comment