Monday 1 April 2013

SURAT BUATMU IBU...


SURAT BUATMU IBU…

Ibu….
Sesungguhya kasihmu terlalu besar buatku…
Engkau lah ratu hatiku...
Engkaulah penawar duka ku...
Ibu...
Terima kasih di atas segala kasih sayang yang engkau berikan padaku...
Terima kasih atas prihatin mu padaku...
Kasih mu,tiada tandingan dengan yang lain...
Ibu...
Saat aku berduka,engkau lah penawar duka ku..
Saat aku terleka,engkau lah penasihat trbaik ku...
Saat aku memerlukan tunjuk ajar,engkau lah guruku...
Saat aku perlukan bimbingan,engkau lah yang membimbing aku dengan penuh keagamaan..
Saat aku menangis,merintih kelukaan...
Engkau jua lah yang menghapus air mata ku...
Ibu...
Ciuman mu pada ku teramat berharga buatku...
Pelukan mu padaku,memberi semangat hidup padaku...
Ibu..maafkan aku...terlalu nakal selama menjadi anakmu...
Ibu...
Saat aku di landa masalah,wajahmu tenang,tetapi hatimu gundah gulana...
Doa mu buatku tidak henti2 siang dan malam,untuk melihat kebahagiaan aku..
Saat aku meminta maaf padamu,dengan linangan air mataku...
Kau tenang menjawab,tiada satu dosa pun yang aku lakukan padamu...
Ibu...
Mulia sungguh hatimu...
Walau sejahat mana pun anakmu...
Tidak pernah sekali pun engkau mendendami anakmu...
Malah engkau sentiasa mendoakan keselamatan anak-anakmu..
Ibu...
Demi Allah,aku sangat menyayangi mu..
Saat engkau mencium dahiku pada tidur malamku...
Aku terasa kasih sayangmu padaku terlalu dalam...
Saat aku tidur bersama mu ketika duka melanda hatiku...
Engkau memelukku memberi semangat yang tidak terhingga...
Ibu...
Jasa mu tiada terbatas..
Kasih sayangmu tidak dapat ku balas...
Hanya nama baik mu,dapat ku jaga....
Ibu...
Engkau sangat memahami anakmu...
Maafkan aku kerana membuatmu risau terhadap diriku...
Walaupun wajahmu tenang,aku tahu hatimu selalu menangis melihat keadaanku...
Ibu...
Engkau lah yang mengandungkan aku selama sembilan bulan...
Penat lelahmu menjaga aku,dari dalam kandungan sehingga aku dilahirkan...
Engkau mendidik aku dengan kasih sayang,dengan agama...
Engkau membelai aku dari bayi sehingga dewasa...
Engkau memberi pendidikan padaku...
Engkau mendoakan aku...
Engkau mencari rezeki buat makan dan minum ku...
Perlukah aku mengkhianati mu dengan kejahatanku??
Perlukah aku membenci mu,dengan menderhakai mu?
Perlu kah aku menconteng arang ke wajah suci mu dengan kemungkaran dan kemaksiatan ku??
Perlukah aku memberikan rezeki padamu dengan hasil yang haram??
Ibu...
Demi Allah...aku tidak sanggup untuk melakukan ibu seperti itu...
Aku ingin sekali menjadi seorang anak ygsolehah...
Aku ingin berada di syurga bersama-sama ibu..
Aku ingin sekali menghargai setiap titik peluh ibu buatku...
Aku ingin sekali menghargai tiap titisan air susu ibu padaku...
Ibu...
Sesungguhnya darah yang mengalir dalam tubuh ku,adalah darah mu jua...
Ibu...terima kasih buat segalanya...
Sesungguhnya kasih sayang mu tidak dapat aku balas dengan wang ringgit...
Kasih sayangmu,tidak dapat juga dinilai dengan wang ringgit...
Kerana ia nya terlalu bernilai buat diriku...
Terima kasih ibu..
Telah membesarkan aku dengan agama yang penuh sempurna ini...
Terima kasih ibu atas kata2 semangat yang engkau berikan buat anakmu ini...
Ibu...
Seandainya aku pergi dulu sebelummu...
Janganlah kau bersedih hati...
Janganlah kau mengalirkan airmata mu buatku...
Sesungguhnya air mata mu tertalu berharga...
Tetaplah kau berdoa...
Moga aku tenang di sisi yang maha Esa...
Moga aku berada di Syurga bersama-sama insan yang aku sayangi...

No comments:

Post a Comment